21 juli 2011

Dag 468: Tien dingen die ik zou doen voor een betere wereld

Even niet op een zondag, maar alsnog 10 dingen. Ik had het even te druk (of eigenlijk niet, maar ik was bij m’n ouders, computerloos en druk een kameleon aan het haken).
Tien dingen die ik zou doen voor een betere wereld…ja, daar heb ik zeker over nagedacht. Helemaal omdat vriendlief een master in de groene energie technieken doet, dan ga je over dat soort dingen nadenken. Hier mijn lijstje dus, in redelijk willekeurige volgorde.

Zonnecellen op m’n huis
Later, als ik een eigen huis heb, een groot huis, dan mogen daar zeker zonnecellen opkomen. Ik vind het niet lelijk en zo wek ik mijn eigen energie op.  Bovendien draagt het een stukje bij aan een groenere wereld, er zijn geen kolenmijnen nodig.

Fietsen
Als het even kan pak ik de fiets, ook nu naar Rotterdam. Het is een lekker stuk om te fietsen, iets minder dan een uur. Het moet alleen wel droog zijn, want een uur vrijwillig in de regen fietsen is dan weer niet mijn favoriete bezigheid. Anyhow: ik ga niet voor iedere centimeter die ik moet bewegen de auto pakken, dus minder uitlaatgassen en dat is dan weer beter voor de wereld en ons nageslacht.

Onderwijs geven in Afrika
Oke, dat ga ik niet doen. Maar, als ik naar Afrika zou moeten voor een goed doel, dan ga ik onderwijs geven. Ik wil geen huisjes bouwen, of mensen daar beter maken. Ik wil mensen leren hoe ze huisjes moeten bouwen (ook al kunnen ze dat al prima, maar bij wijze van spreke), en hoe ze mensen beter moeten maken. Op die manier laat je het werk aan hun over, en schep je dus banen, maar kunnen er wel dingen verbeteren.

Afval scheiden
We hebben hier (ja, in dit studentenhuis) een groenbak, een papierbak, een glasbak en nog een gemengd-afval bak. Er zijn veel twijfels of het werkt enzo, maar toch vind ik het wel goed om te proberen.

Vriendje steunen in zijn studie
Waarom wordt de wereld daar beter van? Nou, hij bedenkt nieuwe manieren om zo effectief mogelijk energie op te wekken op een verantwoorde manier, een manier waarop de wereld niet binnen de kortse keren vergaat aan droogte en overstromingen. Zoals zijn favo leraar altijd zegt: de aardeis ons ruimteschip (Wubbo Ockels, in zo ongeveer ieder interview)

Afval in de prullenbak gooien
Kleine moeite toch, om het in je jaszak te bewaren tot je een prullenbak tegenkomt?

De lichten uit doen
Als je een kamer uit gaat, is het een kleine moeite om de lamp even uit te doen. Net als de tv, als je er toch niet naar kijkt of voor zit.

Biologisch voedsel kopen
De stelling is: dingen die je ZOU doen. Dat zou ik doen, als het niet zo enorm duur was. Ik vind al die megafarms echt heel erg en ik zou er bijna vegetariër om worden. Bijna, want ik ben ook van mening dat mensen vlees nodig hebben en dat we omnivoren zijn. Maar goed, hopelijk, later als ik dokter ben en dus voldoende geld verdien, wil ik wel biologisch vlees en groente gaan kopen.

Vrolijk gedag zeggen
Of de wereld er echt beter van wordt is natuurlijk de vraag, maar ik probeer altijd vrolijk te blijven tegen caissières enzo. Hoe chagrijniger ze zijn, hoe vrolijker ik ga doen. Hopelijk vinden ze het dan weer een beetje leuk.

Een volkswagenbusje kopen
Tja, vrolijkheid maakt de wereld ook een stukje beter. En wat is er nou leuker dan een volkswagenbusje?

1 reacties:

  1. Jaaa, leuk zo'n volkswagenbusje! Maar ik vind het goede dingen om te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen