15 april 2012

Dag 699: We zitten hier met een mening!

In de wijvenweek, een maand geleden alweer, was het onderwerp van 1 dag: We zitten hier met een mening! Je ongezouten mening geven dus over een onderwerp.
Natuurlijk heb ik altijd wel ergens een mening over (*kuch*hadikmaareenseenmeningdieikookdurfteuiten*kuch*), maar op dat moment kon ik (ook natuurlijk) niets bedenken. Maar van de week schoot me iets te binnen, iets over de Ă©Ă©n van de slechtste eigenschappen die mensen kunnen hebben: Roken.
Roken opzich is al heel dom en vies enzo, maar dat moet je zelf weten. Nee, waar ik het over wil hebben is: Zorgverleners die roken.


Je moet je voorstellen he, je draagt een witte jas of een wit pak. Dat staat zo schoon en klinisch, ieder klein vlekje zie je. Dan moet je iemand gaan wassen, of met een patiënt gaan praten....en 5 minuten daarvoor heb jij "even lekker" buiten een sigaretje staan roken. Misschien ruik je het zelf niet meer, maar je STINKT dan. Naar de rook! Zo'n patiënt verwacht een schoon iemand (en ik, een collega eigenlijk ook) die een niet al te overheersende geur heeft. Ik word al misselijk bij het idee.
Nu is dat Ă©Ă©n ding, maar een zorgverlender heeft ook een soort voorbeeldfunctie. En helemaal artsen.
Artsen moeten eigenlijk ieder consult wel even tegen een roker zeggen dat hij beter zou kunnen stoppen. Gewoon, om hem aan het idee te laten wennen, in de hoop dat hij of zij uiteindelijk de stap neemt om te stoppen.
Maar dat komt absoluut niet geloofwaardig over als jij zelf naar de rook stinkt, of nicotine gele vingers hebt, of een pakje ergens in beeld hebt liggen!
Als ik een rokende patiënt was, en de dokter die mij verteld dat ik moet stoppen met roken rookt zelf, zou ik dat no way doen!
Ooit was er een tijd dat men zei dat het gezond was om te roken, maar die tijd is allang voorbij!
Dus, lieve rokende mede-studenten, verpleegkundigen, dokters en andere zorgverleners die dit mogelijk lezen: Stop, asjeblieft!
Het is goed voor je gezondheid en je portomonnee en bovenal: je patiënten relatie! Je kan zeggen dat het jou ook is gelukt, en je ruikt lekker fris!

3 reacties:

  1. Goed zo, daarin heeft een dokter een voorbeeldfunctie maar ik heb ook collega's die roken waar de kinderen bij zijn op school.Vind ik dus ook niet kunnen.
    (En even de tussenstand, al 2,5 week is mijn man gestopt!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook smerig, kraamverzorgster die rookt, doen ze dan wel buiten, maar pakken daarna jou kersverse naar babyspuug en verse baby ruikende baby....(en ik heb weer een eis voor mn kraamverzorgereisenlijstje)

    BeantwoordenVerwijderen