9 november 2012

Dag 943: Four more years!

Bron



Ondertussen is Barack Obama al lang en breed weer herkozen tot president van de Verenigde Staten van Amerika, maar toch zou ik graag mijn visie op de verkiezingen willen geven. Niet inhoudelijk, want daar weet ik echt niet genoeg vanaf, maar meer over de manier hoe de campagne er aan toe gaat.





Afgelopen maand heb ik de verkiezingscampagne van dichtbij mee kunnen maken. Ik heb zelfs de Airforce One gezien en een convoi dat uit het Witte Huis kwam rijden (geen idee of de president daar in zat, maar het is toch cool). En na deze maand blijf ik erbij dat ik bij de grote groep (95%) Nederlanders hoor die op Obama zou stemmen. Zijn ideeën passen het meeste bij de Nederlandse denkwijze, maar ook bleek hij de meest sympathieke man te zijn van de twee kandidaten.

De propaganda die gevoerd werd door beide partijen, was heel vuil. En eigenlijk ook slecht.
De partijen vertelde niet wat hun goede punten waren. Ze zeiden alleen maar waarom de andere partij zo slecht was en waarom ze vooral niet op hun moesten stemmen (overigens gaat alle reclame in Amerika op deze manier, maar daar zou ik nog een heel apart verhaal over kunnen schrijven). Ook een manier om kiezers voor je te winnen, maar het lijkt me dat je toch liever de stem krijgt van iemand die ook daadwerkelijk weet waar hij op stemt en die voor jouw geweldige (?) ideeën kiest. Vooral de republikeinen deden dit, maar ik weet niet zeker of dat komt omdat we veel in Utah hebben gezeten en daar vooral Fox te zien was, een republikeinse zender, met dus veel reclames van de republikeinen.

Tijdens de debatten, die wij gewoon op normaal tijdstip hebben kunnen zien, vertelden beide kandidaten wel de punten van hun partij. Maar ook daar was het erg makkelijk om vooral de ander af te kraken. En dan werd er vooral geschoten op de huidige manier van regeren. Is natuurlijk makkelijk, om een bestaand iets af te schieten, maar ik had toch graag geweten wat het partij programma van de oppositie was.

Ik ben blij dat wij meer keuze hebben dan twee partijen, en dat ze hier elkaar nog proberen te overtuigen met hun eigen goede punten.

0 reacties:

Een reactie posten